Nick

Geschreven door
Nick

Geschreven op
19 maart 2020

Gemiddelde leestijd
12 minuten

Online marketing

De online invloed van het coronavirus en hoe ga je hiermee om?

Geschreven door
Nick

Geschreven op
19 maart 2020

Gemiddelde leestijd
12 minuten

Nick

Waar de een het juist veel drukker heeft nu, hebben anderen geen werk en moeten sommige bedrijven zelfs verplicht sluiten. Ook online heeft het coronavirus veel invloed. In dit artikel ga ik dieper in op de invloed van het coronavirus op ons zoekgedrag en ons online gedrag. Ook geef ik je een aantal belangrijke tips om ook nu nog online leads te genereren, zodat je over een tijdje niet ineens zonder werk komt te zitten.

Invloed van het coronavirus op ons zoekgedrag

Je merkt het om je heen... Mensen gaan massaal hamsteren en zitten hele dagen thuis. Ook online heeft het coronavirus een enorme impact. Daarom zijn we Google Trends even ingedoken om te kijken waar mensen de afgelopen week nou naar hebben gezocht.


Mensen zochten massaal naar 'hamsteren', 'videobellen', 'wc papier', 'hand gel', 'thuis fitness', 'dumbbells', 'paracetamol kopen', 'mondkapjes bestellen', 'boodschappen online bestellen', 'bloemen online bestellen'.

Voor veel bedrijven liggen hier dus enorm veel kansen. Maar helaas stijgt het aantal bezoekers niet in iedere branche...

Welke branches worden online het hardst getroffen?

Neil Patel, oprichter van Ubersuggest, heeft al een blog uitgebracht over de invloed van covid-19 op het aantal websitebezoekers in verschillende branches waaruit blijkt dat online traffic in bijna iedere branche is verminderd (op Finance, Food, Healthcare, Media en Pharma na). Als gevolg hiervan is ook het aantal conversies in bijna iedere branche verminderd.

Hoe beïnvloedt deze crisis ons online gedrag?

Het coronavirus heeft niet alleen invloed op ons gedrag in de fysieke winkels, maar ook op ons online gedrag.

We hamsteren ook online
Een aantal producten wordt online massaal ingekocht. Denk bijvoorbeeld aan: thermometers, wc papier, hand gel, paracetamol, vriezers, trampolines, laptop standaarden, beeldschermen.

Oriënteren in plaats van aanvragen
Uit de cijfers van Ubersuggest bleek al dat het aantal conversies in bijna iedere branche afnam. Op korte termijn zullen mensen en bedrijven hun uitgave en investeringen liever even uitstellen omdat onzekerheid is ontstaan door deze crisis. Pas zodra het duidelijk is welke invloed dit heeft op onze situatie zullen we weer langzaam overgaan tot uitgaven en investeringen. De komende weken staan daarom vooral in het teken van oriënteren, mensen hebben meer tijd om een goed overwogen keuze te maken.

In tijden van crisis worden risico's vermeden
Uit onderzoek blijkt dat consumenten risico-avers zijn in tijden van crisis. Dat betekent dat ze eerder zullen kiezen voor producten en leveranciers die ze al kennen. Een focus op je huidige klantenbestand is dan ook zeker geen gekke keuze, ook omdat nieuwe klanten de komende tijd even wat lastiger zal zijn.

Juist nu is het dus belangrijk om online zoveel mogelijk leads te genereren

Juist nu is het dus heel belangrijk om zoveel mogelijk leads te genereren, zodat je over een tijdje niet zonder werk komt te zitten. Maar hoe doe je dat nu?

Hieronder geef ik je een aantal tips om (ook nu nog) online leads te genereren:

  • Tip 1: Fysieke afspraken vervangen door videogesprekken
  • Tip 2: Zet Google Ads campagnes niet uit
  • Tip 3: Laat klanten weten wat ze kunnen verwachten

Tip 1: Fysieke afspraken vervangen door videogesprekken

Vaak wordt er online aangestuurd op een kennismakingsgesprek, bijvoorbeeld een gratis adviesgesprek of een gesprek om de wensen en situatie door te nemen waarna een offerte kan worden opgesteld.

Grote kans dat jullie klant er alleen niet meer op zit te wachten dat een adviseur/taxateur/accountmanager over de vloer komt...

Gingen jullie eerder dus altijd bij jullie klant langs voor een afspraak? Zeg dan niet ineens alle afspraken voor de komende maanden af, maar biedt de mogelijkheid aan om deze afspraken via videobellen toch door te laten gaan (bijvoorbeeld via Whatsapp).

Maak de drempel zo laag mogelijk voor (potentiële) klanten zodat ze ook nu een afspraak durven in te plannen. Klanten zullen je de komende tijd namelijk niet zomaar meer thuis uitnodigen en je zult dan ook veel leads verliezen als je niet de mogelijkheid biedt om deze afspraken te vervangen door videogesprekken.

Afspraken inplannen via Facebook?

Facebook biedt een handige, laagdrempelige en gratis tool aan om afspraken in te plannen. Je kunt zelf aangeven wanneer je beschikbaar bent en (potentiële) klanten kunnen heel makkelijk aangeven wanneer ze gebeld willen worden.

Als je dan toch jullie werkwijze aan het veranderen bent is het de moeite waard om eens te bekijken of dit een handige tool is om de customer journey te verbeteren.

Wil je graag weten hoe je gebruik kunt maken van deze gratis tool en hoe je dit moet instellen Laat het even weten! Ik stuur je dan een handig stappenplan.

Tip 2: Zet Google Ads campagnes niet uit!

Omdat veel ondernemers bang zijn dat ze deze maand in geldproblemen komen vragen ze zichzelf af of ze niet beter ook de Google Ads campagnes kunnen uitzetten. Wij adviseren om jullie Google Ads campagnes niet uit te zetten om de volgende redenen:

Je betaalt per klik
Dit betekent dat wanneer de vraag afneemt er dus ook minder mensen op de advertentie zullen klikken wat resulteert in lagere kosten. Jullie gaan niet ineens meer betalen voor een klik op de advertentie. Juist als er minder vraag is adviseer ik om te adverteren in Google. Nu kunnen jullie die extra bezoekers juist goed gebruiken.

Uitzetten leidt tot slechtere prestaties bij herstarten
Wanneer jullie er wel voor kiest om jullie campagnes uit te zetten dan zal dit leiden tot slechtere prestaties wanneer de campagnes later weer aangezet worden. Soms kan het zelfs best even duren voordat de campagnes weer presteren zoals ze deden.

Lagere CPC als concurrenten de campagnes stoppen
Nog een reden om jullie campagnes aan te laten staan is dat jullie minder gaan betalen voor een nieuwe bezoeker als de concurrent er wel voor kiest om de Ads campagnes uit te zetten. Zo gaven Coolblue en FonQ al aan dat ze zijn gestopt met adverteren, niet omdat ze denken dat de advertenties zichzelf niet terugverdienen maar omdat ze bang zijn voor de toekomstige beschikbaarheid van de verkochte producten.

Kortom, wij zijn er dus van overtuigd dat jullie de Google Ads campagnes zeker niet moeten uitzetten omdat dit juist hetgeen is waarmee je nieuwe klanten/omzet binnenhaalt.

Tip 3: Laat (potentiële) klanten weten wat ze kunnen verwachten

Het is belangrijk dat (potentiële) klanten precies weten wat ze kunnen verwachten zodat ze durven te bestellen en dat ze niet ontevreden zijn omdat ze te hoge verwachtingen hadden. Transparantie is juist nu erg belangrijk.

Denk bijvoorbeeld aan:

  • Aangepaste openingstijden
  • Aangepaste levertijden
  • Afspraken die niet door kunnen gaan
  • Producten die niet geleverd kunnen worden
  • Diensten die niet geleverd kunnen worden
  • Welke hygiëne maatregelen nemen jullie?
  • Hoe komen jullie klanten tegemoet die nu niet krijgen waarvoor ze misschien al hebben betaald?

Maak dit kenbaar via:

  • Jullie website
    Maak een nieuwsartikel / pagina over de maatregelen die jullie nemen met betrekking tot het coronavirus en plaats hier eventueel een link naar op de homepage (of een andere belangrijke pagina) van jullie website.
  • Social media
    Deel een berichtje op jullie social media kanalen. Ben je totaal niet actief op social media en heb je bijna geen likes of volgers? Dan is dit niet nodig (maar dan wordt het wel een keer tijd om daar verandering in aan te brengen!).
  • Een nieuwsbrief
    Heb je het idee dat jullie klanten via jullie website/social media niet allemaal zijn bereikt? Overweeg dan om een nieuwsbrief te sturen naar klanten. Mag dat wel zomaar? Ja! In principe mag je gewoon nieuwsbrieven sturen naar klanten over zaken die gerelateerd zijn aan hetgeen ze bij jou hebben afgenomen, ook zonder dat ze hier expliciet toestemming voor hebben gegeven.
  • Persoonlijk contact
    Neem ook gewoon persoonlijk contact op met belangrijke klanten.

Tijd om te investeren?

Het is een gekke tijd nu, maar het biedt ook kansen. Terwijl veel bedrijven stil staan kun je deze periode ook gebruiken om te investeren in de toekomst. Is jullie website aan verbetering toe? Of wil je jullie marketing naar een hoger niveau tillen? Laat het ons weten. Wij denken graag eens vrijblijvend met je mee.

Advies of ondersteuning nodig?

Wil je graag dat iemand met je meedenkt over hoe je (ook nu nog) online leads binnen kunt halen en hoe je jullie huidige klanten goed kunt informeren en misschien ook zelfs wel kunt activeren? Of heb je misschien hulp nodig met het aanpassen van openingstijden of het maken van een nieuwsbrief? Laat het ons weten via het contactformulier. Wij helpen je graag verder!