Geschreven op
27 augustus 2019
Online marketing

Het verschil tussen SEO en SEA

Geschreven op
27 augustus 2019

SEO en SEA, als je online succes wilt behalen heb je er vast wel eens van gehoord. Beide hebben te maken met het verhogen van het aantal bezoekers in Google, maar wat is het verschil tussen de twee en hoe kun je ze samen inzetten?

Waar staan de afkortingen SEO en SEA voor?

SEO staat voor Search Engine Optimization, oftewel: zoekmachine optimalisatie. SEA staat voor Search Engine Advertising, oftewel: zoekmachine adverteren.

Belangrijkste verschil tussen SEO en SEA

Het belangrijkste verschil tussen SEO en SEA is dat SEO betrekking heeft op de onbetaalde zoekresultaten, terwijl SEA betrekking heeft op de betaalde zoekresultaten (advertenties). Wij richten ons voornamelijk op Google.

Nog meer verschillen tussen SEO en SEA

SEO en SEA verschillen dus fundamenteel van elkaar, maar hebben beide hetzelfde doel: het verhogen van het aantal bezoekers via zoekmachines (meestal via Google). In de praktijk verschillen de twee veel van elkaar.

1. Korte termijn (SEA) vs. Lange termijn (SEO)

Wanneer je wilt beginnen met SEO of SEA

Wanneer je een advertentie opzet in Google Ads zal deze vrijwel direct zichtbaar zijn in de zoekresultaten. Dat houdt in dat je binnen één minuut al resultaat kan realiseren middels SEA. Wanneer je daarentegen SEO activiteiten uitvoert zal je vaak pas na enkele weken resultaat zien. Terwijl adverteren in Google (SEA) direct resultaat oplevert, duurt het verkrijgen van een hoge positie in Google (SEO) dus vaak wat langer.

Wanneer je wilt stoppen met SEO of SEA

Het is daarentegen ook belangrijk om hierbij rekening te houden met wat er gebeurd als je stopt met de SEA of SEO werkzaamheden. Wanneer je jouw campagnes stop zet zal je namelijk ook binnen één minuut geen nieuwe klanten meer binnenhalen via jouw campagnes. Alles waar je zolang aan hebt gewerkt is met één klik op de knop verdwenen. Wanneer je daarentegen stopt met het maken van content en het optimaliseren van jouw website zal het aantal bezoekers op jouw website langzaam afnemen.

2. Budget (SEA) vs. Uren (SEO)

De kosten van SEO en SEA zijn anders opgebouwd. Hieronder leggen wij je uit waar de kosten voor SEO en SEA uit bestaan.

Kosten zoekmachine optimalisatie

Wanneer je SEO uitbesteedt dan betaal je voor de uren die jouw online marketing bureau er in stopt. Je kunt de kosten flink beperken door zelf ook mee te helpen met het behalen van een hogere positie in Google. Hoe? Door jouw inhoudelijke kennis te delen met jouw online marketing bureau. Onze werkwijze is vaak als volgt: Wij voeren een zoekwoorden onderzoek uit en bepalen op basis daarvan welke content er dient te komen. Vervolgens lever je als klant input aan m.b.t. het onderwerp. Wij redigeren de tekst, optimaliseren deze en plaatsen deze op de website.

Kosten zoekmachine adverteren

De kosten van SEA bestaan voornamelijk uit het budget. Het budget dat wordt uitgegeven is afhankelijk van het aantal clicks dat wordt gerealiseerd en de gemiddelde kosten per click. Wij raden het vrijwel nooit aan om zelf met Google Ads aan de slag te gaan omdat een online marketing bureau dit veel beter kan. Een goed online marketing bureau is namelijk altijd op de hoogte van de laatste trends, is sneller, kent de best-practices, weet hoe hij de data moet analyseren en schrijft teksten die rendement opleveren. Naast het budget bestaan de kosten dan ook vaak uit: (1) eenmalige kosten voor het opzetten van de Ads campagnes en (2) maandelijkse kosten voor het evalueren, bijhouden en uitbreiden van de Ads campagnes.

SEO en SEA samen inzetten?

Ondanks of misschien juist omdat SEO en SEA van elkaar verschillen, kunnen de twee perfect gecombineerd worden. Het succes van een SEA campagne is bijvoorbeeld afhankelijk van hoe goed de inhoud op de bestemmingspagina (pagina waar bezoekers heen worden gestuurd) aansluit bij de informatiebehoefte van jouw potentiële klant. Door op beide activiteiten te focussen kun je zowel op de korte als lange termijn jouw online doelen behalen en zal je een hogere positie in Google krijgen.

Wil jij online meer rendement?

Laat ons je helpen met het verhogen van het aantal bezoekers naar jouw website of webwinkel d.m.v. een combinatie van SEO en SEA. Kom eens langs voor een vrijblijvend gesprek of laat ons contact met je opnemen en dan beantwoorden we graag al jouw vragen.