De snelheid van jouw website is van cruciaal belang wanneer je de bezoekers langer wilt vasthouden.
Bijna alle bezoekers van jouw website zullen in de paar minuten dat hij/zij aan het zoeken is naar een product of dienst ook op minstens drie andere websites aan het zoeken zijn. In die korte tijd dat een bezoeker even op jouw pagina belandt moet je jezelf voorstellen en verkopen door te overtuigen. Dit doe je allereerst door te zorgen dat de content die je bezoeker opvraagt razendsnel op scherm te tonen.
Hoe snel moet mijn website zijn?
Je website moet belachelijk snel zijn. Je bezoeker is namelijk altijd sneller dan jouw website. Op het moment dat er een zoekopdracht wordt verstuurd zal jouw website de juiste informatie moeten gaan verzamelen en in beeld brengen. De server van je website zal beginnen met het verwerken van de zoekopdracht om dit vervolgens te koppelen aan de juiste data die nodig is om een pagina te tonen. Er moeten allemaal verschillende bronnen voor bijvoorbeeld lettertypes, stylesheets, dynamisch effecten voor bijvoorbeeld een slider ingeladen worden. Daarna moeten de gekoppelde afbeeldingen en bestanden zoals een header foto of pdf bestand geladen worden om het geheel op te bouwen tot een volledige website pagina.
Snelheid meten
Google heeft speciaal voor website ontwikkelaars een uitgebreide PageSpeed Insights tool beschikbaar gesteld om de snelheid van je website te meten. Hiermee kun je analyseren op welke gebieden je de snelheid van je website kunt verbeteren. Ook geeft de tool je website een totaal score voor zowel de desktop als de mobiele versie van je website.
We doen even een korte test om de gemiddelde snelheid van een aantal websites te meten en vergelijken.
Snelheid van bekende websites:
Website | Responstijd Mobiel | Responsetijd Desktop | Pagespeed score |
bol.com | 1.7s | 2.4s | 80 |
hema.nl | 2.1s | 2.8s | 72 |
ns.nl | 2.2s | 2.1s | 59 |
zalando.nl | 1.9s | 1.8s | 87 |
pixelcreation.nl | 1.7s | 0.5s | 94 |
Verbeter de snelheid van je website
Er zijn veel factoren waarmee wij als webdevelopers rekening houden en waarin wij onze opdrachtgevers begeleiden en adviseren. Je kunt ook heel gerichte bepaalde delen van de website sneller maken voor bijvoorbeeld een campagne pagina. Op basis van de behoefte, de doelgroep en de concurrentie bepalen wij wat de meeste ideale snelheid voor jouw website is. Wij gebruiken de PageSpeed Insights tool van Google hiervoor altijd als evaluatie tool naar onze opdrachtgevers.