Boost your Sales!
Boost your Sales!

Boost your Sales!

Meer succes behalen in je sales? In dit blog wil ik graag wat met je delen. Deze keer niet over webdevelopment of website ontwikkeling maar over sales. Pixel Creation heeft een dobbelspel ontwikkeld waarmee je jouw sales een boost kan geven!

Regelmatig wordt ik als directeur van Pixel Creation gevraagd wat ons nu zo succesvol maakt. Recent heb ik mij laten verleiden om een salestraining te verzorgen voor ondernemers in de regio Arnhem. Voor deze training heb ik een eenvoudig dobbelspel ontwikkeld. Het werkt heel eenvoudig. Voordat je het gesprek ingaat gooi je jouw dobbelsteen één keer. Wat bovenkomt pas je toe in je gesprek. Dit zijn de zes zijden:

  1. Spreek de taal van de klant
  2. Stel open vragen
  3. Denk out-of-the-box
  4. Verzamel plusjes
  5. Techniek van de stilte
  6. De laatste druppel

Hieronder werk ik de zes zijden van de dobbelsteen verder voor je uit met uitleg, doel en tips per punt.


1. Spreek de taal van de klant

Wat betekent het?
Gebruik de woorden, toon en voorbeelden van de klant. Sluit aan bij zijn of haar belevingswereld.

Doel:
Zorg voor herkenning en vertrouwen. Klanten voelen zich begrepen.

Tip:
Let op vakjargon, metaforen en zinsconstructies van de klant. Herhaal kernwoorden of zinnen van de klant om aansluiting te vinden.


2. Stel open vragen

Wat betekent het?
Gebruik vragen die beginnen met hoe, wat, waarom, wie, enz., om het gesprek te verdiepen.

Doel:
Krijg meer inzicht in de situatie, behoefte en emotie van de klant.

Tip:
Vermijd ja/nee-vragen. Voorbeeld: in plaats van “Bent u tevreden?” → “Wat vindt u belangrijk aan goede service?”

Nog een tip:
Vermijd de “Waarom?” vraag; dit kan bedreigend overkomen. Gebruik liever “Wat is de reden dat?”; hierop krijg je vaak een antwoord met meer inhoudelijke informatie.


3. Denk out-of-the-box

Wat betekent het?
Durf met een creatieve invalshoek te komen, bied onverwachte oplossingen of stel prikkelende vragen.

Doel:
Laat zien dat je meedenkt en iets unieks kunt bieden. Verrassing wekt interesse.

Tip:
Stel een ‘wat als’-vraag. Bijvoorbeeld: “Stel dat u morgen van nul mocht beginnen, hoe zou u het dan aanpakken?”


4. Verzamel plusjes

Wat betekent het?
Breng de klant in een positieve stroom door bewust op zoek te gaan naar bevestiging – drie keer “ja” maakt een vierde “ja” waarschijnlijker.

Doel:
Creëer een opbouw naar instemming of afsluiting van de deal.

Tip:
Stel bevestigende vragen over zaken waar de klant al positief op is. “U geeft aan dat service belangrijk is, toch?” → ja. “En dat u snel geholpen wilt worden?” → ja. “Dus een partij die direct bereikbaar is, spreekt u aan?” → ja.


5. Techniek van de stilte

Wat betekent het?
Na een belangrijk moment – bijvoorbeeld het noemen van de prijs – zeg je bewust even niets.

Doel:
Creëer ruimte voor de klant om te reageren. Stilte maakt het spannend en doorbreekt het ‘praten om het praten’.

Tip:
Tel in je hoofd langzaam tot vijf na een cruciaal punt. Wacht op de reactie. Het voelt onnatuurlijk, maar is krachtig.


6. De laatste druppel

Wat betekent het?
Stel aan het einde een vraag die net nog even iets losmaakt. Denk aan emotie, motivatie of twijfels.

Doel:
Krijg dat laatste beetje informatie boven tafel dat het verschil kan maken.

Tip:
Voorbeelden:

  • “Wat zou het voor u betekenen als dit probleem opgelost is?”
  • “Wat houdt u nog tegen?”
  • “Wat zou dit traject voor u geslaagd maken?”

Toegift

Nog drie extra tips:
1) Zorg dat je als eerste je koffie op hebt (dan luister je meer dan dat je praat)
2) Geef een hand met daarbij ‘Zullen wij het voor jullie in orde maken?’ (dan is de order bekrachtigd)
3) Sta als laatste op (daarmee geef je de klant rust en ruimte en een stukje regie)

Leuk?

Vind je het een leuk idee om met de dobbelsteen aan de gang te gaan? We hebben er nog een paar over; kom naar ons kantoor je je krijgt er een!

De volgende stap maken

Wij helpen bedrijven en goede doelen stichtingen op weg naar online succes. Door het verhogen van het aantal bezoekers, leads of sales. Ook een volgende stap maken?

Wil jij online groeien?

Blog Webdesign, webdevelopment en heel veel meer!

De volgende stap maken

Wij helpen bedrijven en goede doelen stichtingen op weg naar online succes. Door het verhogen van het aantal bezoekers, leads of sales. Ook een volgende stap maken?

Wil jij online groeien?
1
Ga naar de inhoud