Doelgroep onderzoeken

Er worden nog veel te veel websites gemaakt die niet gemaakt worden voor de gebruiker van de website. Heel erg jammer! Want het succes van jouw website, webwinkel of systeem hangt af van hoe goed deze inspeelt op de behoefte van de gebruiker.

Een doelgroeponderzoek geeft jou inzicht in de kenmerken en behoeften van een specifieke groep mensen: jouw doelgroep. Na het onderzoek kun jij jouw marketing en communicatie beter afstemmen op de behoeften van deze mensen.

Doelgroepsegmentatie

Nu je weet dat mensen uit jouw doelgroep dezelfde wensen en behoeften hebben, dan maak je daar een groep van. Dit wordt doelgroepsegmentatie genoemd. Je deelt mensen uit jouw doelgroep in verschillende groepen op basis van gemeenschappelijke kenmerken. Er zijn verschillende manieren om je doelgroep te segmenteren. Eén daarvan is het maken van persona’s.

Online persona’s

Een online persona is een beschrijving van een representatieve persoon uit jouw doelgroep. Bij het opstellen van een online persona zijn de volgende factoren belangrijk:

  • Demografische gegevens, zoals leeftijd, geslacht, opleidingsniveau en inkomen
  • Psychografische gegevens, zoals persoonlijkheid, interesses en levensstijl
  • Gedragsgegevens, zoals koopgedrag, mediagebruik en online gedrag

De klantreis

De klantreis, ook wel customer journey genoemd, beschrijft de reis die de klant aflegt vanaf het moment dat ze voor het eerst kennis maken met jouw bedrijf, product of dienst tot aan het moment dat ze een aankoop bij je doen. Deze reis bestaat uit fasen. Dit zijn bewustwording, overweging en aankoop.

Wij helpen jou om de customer journey van jouw klanten te begrijpen en te optimaliseren. Daarvoor maken wij gebruik van het doelgroeponderzoek en de opgestelde persona’s zodat wij de juiste boodschap op het juiste moment vertellen en persoonlijke content schrijven.

Benieuwd?

Ben jij benieuwd hoe zo’n klantreis voor jouw doelgroep geoptimaliseerd kan worden? Neem dan contact met ons op. Laat ons weten waar je mee bezig bent zodat wij je verder kunnen helpen.

Wil jij jouw doelgroep beter begrijpen?

Wij helpen je graag bij het uitvoeren van een doelgroep onderzoek waarmee jij jouw doelgroep niet alleen bereikt, maar ook weet te overtuigen.

Neem contact op

Wil jij jouw doelgroep bereiken & overtuigen?

Ik help je graag verder. Neem vrijblijvend contact op of kom eens langs voor advies. Ik denk graag met je mee.

Jaco
  • Jaco
  • Director
1