Meer resultaat uit jouw website?

Wil jij meer resultaat uit jouw website? We helpen je graag met het realiseren van meer traffic en leads. Van een nieuwe website tot en met het schrijven van teksten en uitrollen van campagnes! Full-service.

Kom in contact!

Hoe overtuig je jouw doelgroep online van jouw meerwaarde?

12 juni 2020
leestijd 10 minuten
door Nick

Iedere ondernemer wilt het, anders zijn dan concurrenten (op een goede manier). Je wilt een voordeel leveren aan jouw doelgroep die anderen niet (kunnen) leveren. Dat is het ideaalplaatje, en als dit je lukt dan heb je vaak goud in handen.

Maar dit is niet altijd even makkelijk. Veel mkb'ers zijn goed in wat ze doen, maar doen hetzelfde als veel anderen. Online bezoekers die jou / jouw bedrijf verder niet kennen zullen dan ook geen concrete reden hebben om voor jou te kiezen.

In dit artikel ga ik dieper in op hoe je ervoor kunt zorgen dat jouw doelgroep contact met jou op zal nemen.

Wat is een USP?

Een Unique Selling Point (USP) is iets waarin je als bedrijf uniek bent (of in ieder geval beter bent dan jouw concurrenten). Door deze duidelijk te communiceren naar jouw klanten kun je ze overtuigen om voor jou te kiezen, mits deze USP aansluit bij hetgeen jouw doelgroep belangrijk vindt.

USP's zijn dus in feite een opsomming van punten waarmee je jouw bezoeker antwoord geeft op de vraag: Waarom moet ik voor jullie kiezen?

Zorg dat je (het meest) zichtbaar bent!

Wanneer er in een markt geen duidelijke redenen zijn om voor een bepaald bedrijf te kiezen, dan heeft het bedrijf dat het meest zichtbaar is een grote kans om te winnen.

Ook wanneer er wel duidelijke verschillen zijn tussen bedrijven is het natuurlijk belangrijk om continu zichtbaar en top-of-mind te zijn. Hiermee bouw je vertrouwen en autoriteit op bij jouw doelgroep.

Bovendien overweegt niet iedereen alle opties en is er een altijd een deel van de markt die voor de grootste / meest zichtbare partij kiest (ook al is er misschien ergens anders een bedrijf dat ze beter kan helpen).

Bied je al een uniek voordeel aan jouw doelgroep?

Lever jij een bepaald voordeel (meerwaarde) aan jouw doelgroep? Iets wat jouw concurrenten niet (kunnen) leveren? Hieronder vind je dan een aantal concrete tips om jouw toegevoegde waarde duidelijk te communiceren via jouw website:

  1. Plaats jouw USP's op een prominente plek; bijvoorbeeld direct onder het menu. Het liefst dus op iedere pagina, maar in ieder geval bij: (1) ieder product of iedere dienst, (2) in het bestelproces en (3) op de contactpagina of andere belangrijke leadgeneratie pagina's (offerte aanvragen, adviesgesprek aanvragen, etc.).
  2. Gebruik jouw USP's als call to action aan de rechter kant van de pagina. Plaats uiteraard een button onder de USP's met een link naar een leadgeneratie pagina (contactpagina, offerte aanvragen, etc.).
  3. Plaats jouw unieke voordeel als call to action in en onder de tekst. Bij veel websites staan de USP's en call to action's alleen aan de rechterkant van de pagina, terwijl echt geïnteresseerde bezoekers de tekst aan de linkerkant van de pagina aan het lezen zijn. Zorg er daarom ook voor dat jouw meerwaarde duidelijk wordt voor deze bezoekers door jouw een call to action (met daarin jouw USP's) in en onder de tekst te plaatsen.
  4. Maak jouw unieke voordeel al duidelijk voordat mensen jouw website bezoeken. Allereerst kun je dit doen door het voordeel kort te benoemen in de meta-omschrijving (het stukje tekst dat mensen in Google al kunnen lezen). Ook is het belangrijk om jouw unieke voordeel in te zetten in jouw Google Ads en Social media campagnes om jouw doelgroep op de hoogte te brengen van wat je ze kunt bieden.

Bied je (nog) geen uniek voordeel?

Ik benoemde het al, niet ieder bedrijf levert een uniek voordeel ten opzichte van concurrenten. Veel ondernemers doen bijna precies hetzelfde als anderen. In dat geval heb ik toch een aantal tips voor je om online meer leads te genereren:

  1. Zorg dat je zichtbaar bent
    Allereerst geldt, zoals eerder al benoemd, dat jouw zichtbaarheid heel belangrijk is. Zorg in ieder geval dat je geen kansen laat liggen op het gebied van SEO en SEA. Ontdek de mogelijkheden van display campagnes (advertenties met beeld) en remarketing. Begin met linkbuilding, wees actief op social media en eventueel zelfs in communities waar jouw doelgroep te vinden is.
  2. Zorg voor een professionele website
    Kent jouw doelgroep jou misschien nog niet, dan is een eerste indruk waarin je betrouwbaar overkomt heel belangrijk. Zorg er daarom voor dat jouw website professioneel oogt en dat klanten zien dat er aandacht aan is besteed. Gebruik het liefst ook eigen professionele foto's en zorg ervoor dat jij/jouw medewerkers ook op de foto's staan. Een goed ontwerp is belangrijk voor jouw online succes.
  3. Waar ben je goed in?
    Richt je je op een bepaalde markt? Heb je ergens veel kennis over of ervaring mee? Zorg dat je in jouw teksten heel duidelijk naar voren laat komen waar je goed in bent en help jouw klanten eens vrijblijvend verder door een vraag van ze te beantwoorden of ze een tip te geven. Zo scoor je punten en vergroot je de kans dat ze dan op korte of lange termijn wel eens jouw hulp in zullen schakelen of jouw producten zullen kopen. Laat duidelijk weten hoe je jouw klanten kunt verder helpen.
  4. Bied waardevolle content aan
    Hierbij heb ik het niet over informatieve teksten of antwoord geven op vragen van klanten, maar over het delen van bijvoorbeeld een interessante whitepaper, een checklist, bevindingen van een onderzoek of toegang tot een handige tool. Vraag in ruil hiervoor even hun naam en e-mailadres. Nu heb je een ingang op basis waarvan je jouw lead warm kunt maken (dit kan soms lang duren en vereist een goede aanpak) waarna je over kunt gaan tot verkoop.
  5. Heb je goede reviews? Laat ze zien!
    Goede reviews zijn ook heel belangrijk. In een eerdere tip schreef ik ook al over waarom je reviews moet verzamelen.

Ben jij zoekende naar de toegevoegde waarde van jouw bedrijf?

Wij denken hierin graag op strategisch niveau met je mee. We proberen zo snel mogelijk te begrijpen wat jouw bedrijf uniek maakt en helpen je door het stellen van de juiste vragen. We kijken hierbij niet alleen naar waar jij goed in bent, maar ook naar waar jouw doelgroep behoefte aan heeft en welke kansen er in jouw markt zijn.

Vervolgens werken we dit ook voor je uit op operationeel niveau. Allereerst vertalen we jouw toegevoegde waarde naar concrete en aantrekkelijke USP's. Ten tweede bedenken we samen met jou ook relevante call to actions die aansluiten bij de behoefte van jouw doelgroep. Vervolgens verwerken we dit in jouw website en in de teksten. We zijn niet voor niets een full-service internetbureau. We helpen je graag van strategie tot en met de uitvoering, zodat jij je kunt richten op het verhogen van jouw toegevoegde waarde.

Wil jij dat een specialist met je meedenkt?

Neem eens contact op voor een vrijblijvend adviesgesprek waarin wij graag van je horen wat jouw uitdagingen zijn en hoe wij jou kunnen helpen om jouw online doelen te bereiken.

Wil je liever eerst een vrijblijvende scan van jouw website met concrete tips om jouw website te verbeteren? Ook dat doen we graag voor je!

Op de hoogte blijven van onze tip van de week?

Wil jij graag werken aan jouw website en jouw online doelen behalen? Meld je dan aan voor onze nieuwsbrief! We sturen je praktische tips en tricks waarmee jij jouw website kan blijven verbeteren.


Schrijf je in voor onze nieuwsbrief
Ieder kwartaal een overzicht van alle tips, ideeën en ontwikkelingen. Zo blijf je werken aan je website, handig toch?
Samen ontdekken wat jouw bedrijf uniek maakt?
Goedenavond, ik ben Nick

Ik help je graag verder. Neem vrijblijvend contact op of kom eens langs voor advies. Ik denk graag met je mee.

Meer tips voor je website