Wil jij een hogere positie in Google?

Als full-service internetbureau kunnen wij je op alle vlakken helpen. Van technische optimalisatie tot het verbeteren en creëren van content.

Ja, dat wil ik!

Maak jouw online marketing werk makkelijker met deze twee Chrome extensies

2 juni 2020
leestijd 6 minuten
door Nick

Deze week raden we je twee handige tools aan die jouw online marketing activiteiten een stuk makkelijker maken. Allereerst adviseren we de nieuwe Chrome extensie van Ubersuggest waarmee je op de resultatenpagina van Google enorm veel handige zoekgedrag data krijgt te zien. De tweede extensie is de MozBar, een populaire en handige extensie waarmee je handige informatie krijgt waarmee je een specifieke pagina kunt optimaliseren. Beide tools zijn gratis te gebruiken en je kunt ze allebei makkelijk installeren via de Google Chrome Store. In deze tip zal ik je uitleggen waarom je deze tools moet downloaden.

De nieuwe Ubersuggest Chrome extensie

Vorige week heeft Ubersuggest een handige Google Chrome extensie geïntroduceerd. Dit is een handige tool waarmee je, wanneer je een zoekopdracht uitvoert in Google, meteen heel veel handige informatie zoals (1) het zoekvolume, (2) zoekwoord ideeën en (3) geschatte biedingen krijgt.

Het helpt je als marketeer of ondernemer om een goed beeld te krijgen van het zoekgedrag van jouw bezoekers en helpt je om, zonder dat je hier iedere keer actief naar op zoek moet, gerelateerde zoekwoorden te vinden waarover je meer content kunt schrijven.

Je kunt ook zien hoeveel procent van de zoekers ongeveer op een betaalde advertentie, op een organisch resultaat of zelfs helemaal niet klikt. Ook krijg je informatie over de leeftijd van mensen die dit zoekwoord gebruiken en hoe de zoekvolumes veranderen per maand. Dit alles door te klikken op de knop ‘Alles zien’ (naast de zoekbalk).

Wil je de Ubersuggest extensie downloaden?
https://chrome.google.com/ubersuggest/

De handige gratis toolbar van MOZ

De MOZ toolbar is een chrome extensie die ik persoonlijk heel vaak gebruik. Het geeft je enorm veel handige informatie over een pagina. Hieronder een opsomming van data die je met deze tool krijgt en hoe je dit kunt gebruiken:

  • Domeinautoriteit en Pagina autoriteit (DA en PA)
    Autoriteit wil iets zeggen over hoe belangrijk jouw website wordt gevonden. Het is een indicatie en is geïntroduceerd door MOZ. Het is niet duidelijk waar de domein autoriteit precies op gebaseerd is, maar het geeft wel een globaal beeld van het belang van jouw website. De domeinautoriteit is de autoriteit over de gehele website, terwijl de pagina autoriteit specifiek gaat over de betreffende pagina. Vaak zie je dat de homepage en de belangrijkste pagina’s op de website een hogere pagina autoriteit dan domeinautoriteit hebben.
  • Aantal backlinks en spamscore
    Backlinks behoren tot de top 3 ranking factoren (factoren die Google gebruikt om te bepalen hoe hoog een pagina moet scoren). De MOZ toolbar laat zien hoeveel backlinks jouw pagina heeft. Daarbij is kwantiteit natuurlijk niet alleen van belang. De kwaliteit van links is erg belangrijk. De indicator ‘spamscore’ vertelt je iets over het spamgehalte van de backlinks. Hoe lager de spamscore, hoe beter. Wil je aan de slag gaan met linkbuilding, maar weet je niet zo goed waar je moet beginnen? Lees dan ons artikel met 10 tips om te beginnen met linkbuilding.
  • Page title en meta description
    Als je iets opzoekt in Google dan krijg je allerlei resultaten te zien. Deze resultaten hebben onder andere een titel en een omschrijving. Dit worden ook wel de page title en meta description genoemd. Je kunt in principe zelf bepalen wat je hier wilt laten zien (maar Google bepaald tegenwoordig steeds vaker zelf wat ze de gebruiker laten zien). Een goede page titel en meta description zijn uitnodigend en bevatten in ieder geval één keer de belangrijkste zoekterm(en).
  • H1 en H2 kopjes
    Om te begrijpen waar een pagina over gaat en hoe deze is opgebouwd is het belangrijk om kopjes toe te voegen. De belangrijkste kop (H1 kop) is de titel van jouw pagina. Je kunt in deze tool meteen zien welke H1 kop er wordt gevonden en je weet daarom meteen of je wel de juiste titel meegeeft. Ook zie je welke H2 koppen er worden gevonden. Probeer, waar mogelijk, de belangrijkste zoekterm(en) te verwerken in deze koppen.

De MozBar heeft ook nog een andere handige toepassing. Wanneer je iets opzoekt in Google zie je per zoekresultaat wat (1) de Domein Autoriteit, (2) de Pagina Autoriteit en (3) het aantal backlinks is van de pagina. Dit helpt je om jouw positie binnen de zoekresultaten beter te begrijpen.

Wil je de MozBar downloaden?
https://chrome.google.com/mozbar/

Op de hoogte blijven van onze tip van de week?

Wil jij graag werken aan jouw website en jouw online doelen behalen? Meld je dan aan voor onze nieuwsbrief! We sturen je praktische tips en tricks waarmee jij jouw website kan blijven verbeteren.


Schrijf je in voor onze nieuwsbrief
Ieder kwartaal een overzicht van alle tips, ideeën en ontwikkelingen. Zo blijf je werken aan je website, handig toch?
Wij helpen je graag meer bezoekers te genereren
Goedemiddag, ik ben Nick

Ik help je graag verder. Neem vrijblijvend contact op of kom eens langs voor advies. Ik denk graag met je mee.

Meer tips voor je website