Meer resultaat uit jouw website?

Wil jij meer resultaat uit jouw website? We helpen je graag met het realiseren van meer traffic en leads. Van een nieuwe website tot en met het schrijven van teksten en uitrollen van campagnes! Full-service.

Kom in contact!

Stel conversiedoelen in en verbeter het inzicht in jouw website

18 mei 2020
leestijd 8 minuten
door Nick

Wil je meer bezoekers of leads? Door conversiedoelen in te stellen in Google Analytics krijg je gemakkelijk inzicht in welke doelen er behaald worden. Op basis van deze informatie kun je enorm veel acties bedenken om jouw online rendement te verhogen. Hieronder ga ik verder in op het belang van conversiedoelen voor jouw online marketing.

Wat is een conversiedoel?

Het is mogelijk om in activiteiten te meten op jouw website zoals het downloaden van een PDF, het bekijken van een filmpje of het invullen van een contactformulier. Je kunt zelf bepalen welke activiteiten je waardevol vindt en welke je wilt meten. Dit baseer je op de waarde die een activiteit heeft voor jou. Is het aanvragen van een informatiemap bijvoorbeeld iets wat je nastreeft of het invullen van het contactformulier? Dit zijn dan doelen of conversiedoelen die je graag wilt meten. Wanneer iemand deze activiteiten uitvoert (en doelen behaald) dan is er sprake van een conversie (de bezoeker is als het ware 'geconverteerd' van bezoeker naar lead).

Waarom moet je conversiedoelen instellen?

Wij zijn ervan overtuigd dat conversiedoelen essentieel zijn voor effectieve online marketing. Het instellen van conversiedoelen kost niet veel tijd, maar levert enorm veel inzicht en mogelijkheden op. Hieronder geven we een aantal voorbeelden van vragen die je hierdoor kunt beantwoorden.

Hoeveel doelen zijn er behaald?
Allereerst biedt het instellen van conversiedoelen inzicht in het aantal conversiedoelen die behaald zijn op. Hoevaak is welk conversiedoel behaald? Door dit in kaart te brengen kun je nagaan of jouw activiteiten rendement hebben opgeleverd of niet.

Welke activiteiten / kanalen leveren het meest op?
Je kunt al snel zien welke activiteiten / kanalen het meest opleveren. Je kunt in Google Analytics namelijk al gemakkelijk zien waar de conversiedoelen van afkomstig zijn (bijvoorbeeld vanuit organisch verkeer, betaald verkeer, of verkeer vanuit social media). Zo kun je bepalen op welke kanalen je meer of minder wilt inzetten.

Wat is het conversiepercentage per pagina? Op welke pagina's kan ik deze verbeteren?
Door conversiedoelen in te stellen krijg je inzicht in het algemene conversiepercentage en kun je opsporen welke pagina's goed of slecht scoren. Je kunt opsporen waar op jouw website obtakels zijn en kunt testen of wijzigingen die je doorvoert het conversiepercentage verbeteren of misschien juist verslechteren.

Welke Ads campagnes, zoekwoorden, advertenties en regio's leveren het meeste leads op?
Het helpt je bijvoorbeeld ook enorm bij het opzetten van effectieve Google Ads campagnes. Je krijgt hierdoor namelijk inzicht in welke campagnes, zoekwoorden, advertenties en regio's het meeste leads opleveren.

Automatisch biedstrategie 'conversies maximaliseren'
Heb je conversiedoelen ingesteld? Dan is het mogelijk om via Google Ads de biedstrategie 'conversies maximaliseren' in te zetten. Deze biedstrategie gebruikt veel data om jouw Google Ads budget effectief in te zetten met als oog zoveel mogelijk conversies te realiseren voor het budget dat je te besteden hebt.

Remarketing doelgroepen instellen
Remarketing kan een effectieve manier zijn om meer leads te realiseren tegen relatief lage kosten. Maar dan wil je wel alleen de mensen aanspreken die nog geen conversie hebben voltooid. Als iemand al iets bij je heeft gekocht hoef je ze namelijk niet nog een keer te overtuigen dat ze iets bij je moeten kopen. Door conversies in te stellen kun je een doelgroep aanmaken van iedereen die jouw website (of een bepaalde pagina) heeft bezocht en geen conversies heeft voltooid.

Kortom, conversiedoelen zijn onmisbaar als je wilt weten wat jouw website oplevert en je het aantal leads vanuit jouw website wilt verhogen. Hoe eerder je dit doet, hoe meer waardevolle data je kunt verzamelen. Het is een must-have voor iedereen die zijn website serieus neemt en de basis om effectief te kunnen werken aan online succes.

Hoe kun je conversiedoelen instellen?

In deze wekelijkse tips wil ik je graag volledig uitleggen hoe je de tip ook daadwerkelijk kunt toepassen. Bij het instellen van conversiedoelen is er echter zoveel dat meespeelt dat het een veel te lang artikel wordt om hier diep op in te gaan. Overigens raad ik je ook niet aan om dit zelf te doen (behalve als je veel technische kennis hebt en ervaring hebt met online marketing).

Wil je het toch echt zelf doen en wil je graag een heldere uitleg? Lees dan de artikel van Interpedia over:

Laat een specialist dit voor je doen

Een specialist kan dit namelijk binnen no-time instellen, terwijl je hier zelf waarschijnlijk wel wat tijd mee gaat kwijt zijn en in de code ook problemen kunt veroorzaken. Een specialist zal je ook kunnen adviseren over welke acties je wel / niet dient te meten. Ook zal een specialist meteen met je meedenken in de mogelijkheden om mensen op jouw website te laten converteren (welke call-to-action's, landingspagina's of formulieren missen nu nog?).

Hulp nodig?

Wil jij graag meer resultaat uit jouw website en wil je hier echt aan gaan werken? Zorg dan dat de basis in orde is en dat je weet wat jouw activiteiten opleveren. Wij helpen je graag bij het instellen van jouw conversiedoelen en we denken graag met je mee over de mogelijkheden om meer resultaat te behalen uit jouw website. Zet de stap naar een betere website door contact met ons op te nemen!

Op de hoogte blijven van onze tip van de week?

Wil jij graag werken aan jouw website en jouw online doelen behalen? Meld je dan aan voor onze nieuwsbrief! We sturen je praktische tips en tricks waarmee jij jouw website kan blijven verbeteren.


Schrijf je in voor onze nieuwsbrief
Ieder kwartaal een overzicht van alle tips, ideeën en ontwikkelingen. Zo blijf je werken aan je website, handig toch?
Ik help je graag met het realiseren van meer conversies!
Goedenavond, ik ben Nick

Ik help je graag verder. Neem vrijblijvend contact op of kom eens langs voor advies. Ik denk graag met je mee.

Meer tips voor je website