Erkend reclamebureau
Erkend reclamebureau

Erkend reclamebureau

Echte grafici weten nog wat het betekent om een ‘erkend reclamebureau’ te zijn. Een kwaliteitskeurmerk in de reclamebranche. Pixel Creation een erkend reclamebureau?

Geschiedenis Erkend reclamebureau

Aan het begin van de vorige eeuw was de papieren krant enorm in opkomst. De nieuwe zakenman las het NRC en lurkte ondertussen aan zijn pijp. Steeds meer ondernemers wilden een advertentie in de krant en daar speelden kleine advertentiekantoren op in. Advertentiekantoren en reclamebureaus waren hard met elkaar in concurrentie om de advertentieopdrachten te verwerven.

Advertentiebureau in Arnhem

In Arnhem had je bijvoorbeeld het advertentiekantoor ‘De Bruin Burgers’ in de Cronjéstraat. Als advertentiekantoor was je dagelijks druk met redactie en opmaak van advertenties voor kranten en tijdschriften. Met name aan personeelsadvertenties kon je, als advertentiebureau, goed verdienen. Een van de grote afnemers was bijvoorbeeld het Ziekenhuis Rijnstate, dit ziekenhuis groeide als kool en daarvoor waren decennialang vrijwel dagelijks personeelsadvertenties te vinden in de Gelderlander en de Arnhemse Courant.

Erkend reclamebureau vanaf 1915

In 1915 stelden de dagbladuitgevers een document op de ‘Regelen voor het Advertentiewezen’. Doel was om de kwaliteit van redactie en opmaak van de advertenties te borgen. In de ‘Regelen voor het Advertentiewezen’ werden de advertentieprovisies vastgelegd waaraan de advertentiebureaus zich moesten houden. Omdat naast advertenties ook steeds meer ander drukwerk werd ontworpen kregen de advertentiebureaus steeds meer de naam ‘reclamebureau’. Een reclamebureau dat zich conformeerde aan de regels van de dagbladuitgevers kreeg de titel ‘Erkend reclamebureau’.

Reclamebureaus en de grafische keten

In de tweede helft van de 20e eeuw kwam de grafische industrie tot een hoogtepunt. Bedrijven namen enorm veel grafische producten en diensten af. Om een grafische productie te realiseren (zoals de ringband op de foto) ging de drukwerkopdracht van vormgever naar lithograaf, van lithograaf naar de drukkerij. De drukkerij bracht het drukwerk naar een binderij. Dit werd de grafische keten genoemd. Decennialang waren er in Arnhem twee lithografische bedrijven; Nauta & Haagen en Neroc Koningsveld Arnhem. Een lithografisch bedrijf ontving het zetsel, zoals van de Bruin Burgers, per koerier. Het zetsel werd door de lithograaf omgezet naar film, geschikt om drukplaten mee te belichten. Naast ‘erkende reclamebureaus’ had je de hele keten aan grafische bedrijven nodig om de drukwerkopdracht te realiseren. De grafische keten was een schoolvoorbeeld van onderlinge samenwerking.

Betekenis van het KVGO

Om goed te kunnen samenwerken werd het Koninklijk Verbond van Grafische Ondernemingen (KVGO) opgericht. In de jaren ’80 waren de meeste grafische bedrijven zoals reclamebureaus, lithografen en drukkerijen lid van het Koninklijk Verbond van Grafische Ondernemingen (KVGO). Lidmaatschap van het KVGO was essentieel omdat zij de voorwaarden van de samenwerking bepaalden. Nog steeds is het KVGO een organisatie die veel betekent voor alle bedrijven in de grafische industrie, maar grafische bedrijven zijn er niet verplicht lid van.

Schaalvergroting en technische vooruitgang

De term ‘erkend reclamebureau’ verloor rond 1990 de zijn betekenis toen meer en meer grafische bedrijven minder noodzaak tot samenwerking zagen. Schaalvergroting zorgde ervoor dat veel bedrijven meerdere grafische diensten uit de keten zelf in huis kregen. Uitbesteden van werk was daarom minder nodig. Daarnaast zorgden nieuwe technieken ervoor dat bedrijven dat grafische bewerkingen gemakkelijker zelf uitgevoerd konden worden. Het scannen van afbeeldingen kon je ineens zelf op een bureauscanner uitvoeren, terwijl je hier eerder nog voor naar een scanbedrijf moest uitwijken.

Full service webdesign bureau

Steeds meer bedrijven stapten uit het KVGO en bij het uitbesteden van werk werd er niet meer naar gekeken of je als reclamebureau wel een ‘erkend’ bureau was. De titel ‘Erkend reclamebureau’ is uiteindelijk helemaal verdwenen. Pixel Creation is een full service webdesign bureau anno 2024. Webdesign, online marketing, domein en hosting, drukwerk en sign; daarmee maken wij reclame voor jouw bedrijf of organisatie. Wij bieden je meer service dan je van een gemiddelde digital agency zou verwachten! Onze kennis en ervaring zetten we graag in om alle merkuitingen van jouw bedrijf te verzorgen. Naast online marketing horen grafische producten en diensten daar nog net zo goed bij. Benieuwd welke kanalen we voor jouw bedrijf het beste kunnen inzetten?

Wat zijn de juiste kanalen om in te zetten?

Wij helpen je graag bij het bepalen van de juiste mix van online kanalen waarmee jij jouw online doelen kunt behalen.

Neem contact op

Blog Webdesign, webdevelopment en heel veel meer!

Wat zijn de juiste kanalen om in te zetten?

Wij helpen je graag bij het bepalen van de juiste mix van online kanalen waarmee jij jouw online doelen kunt behalen.

Neem contact op
1