Corporate identity
Corporate Identity

Corporate identity

In de marketing gebruiken we nogal wat vakjargon. Corporate identity zegt iets over hoe jouw bedrijf of organisatie zichzelf presenteert.

Gezien worden

Natuurlijk wil je dat klanten jou zien zoals je jezelf graag ziet. Maar hoe kijken anderen écht tegen jou aan? Marketing en reclame is eigenlijk niets anders dan invloed uitoefenen op anderen; en dat is precies wat met ‘corporate identity’ beoogd wordt. Je streeft naar een herkenbaar en onderscheidend bedrijfsprofiel. Jouw imago bouw je door de jaren heen op. En welk bouwmateriaal heb je daarvoor in handen? Juist: de corporate identity.

Corporate identity in de praktijk

Wat is het karakter van jouw bedrijf? Hoe bouw je aan je imago? Wat zijn jouw kernwaarden? Al deze zaken worden vertaald naar een huisstijl die volledig past bij het bedrijf. Inzet van vakjargon, tone-of-voice van het taalgebruik, slogans en beeldmerken, overal wordt over nagedacht. De corporate identity betreft het geheel aan omschrijvingen over gedrag en communicatie. Daarnaast wordt de visuele identiteit compleet en praktisch uitgewerkt in het huisstijl handboek.  Hierin worden o.a. bedrijfslogo, letterfonts en kleurgebruik van de huisstijl omschreven.

Jouw kantoor en de entree

Hoe ziet de entree van je bedrijf er uit? Is het een strak wit pand? Gebruik je groene moswanden? Of juist een kunststof logo met verlichting? Ook hoe je kantoor is ingericht maakt onderdeel uit van de corporate identity. Eigenlijk komt het erop neer dat je zoveel mogelijk zaken omschrijft die van invloed zijn op de uitstraling van jouw bedrijf of organisatie. Met de corporate identity leg je zorgvuldig vast hoe de huisstijl eruit ziet en hoe deze consequent wordt doorgevoerd, zowel intern als extern. Zo zijn zelfs het gebouw én de inrichting onderdeel van het bedrijfsprofiel.

Corporate identity van Nationale Nederlanden

Een voorbeeld van een sterk en stabiel merk; met de corporate identity van Nationale Nederlanden zit het wel goed. Het imago van een grote en solide nationale verzekeringsmaatschappij is zorgvuldig opgebouwd, door de jaren heen. Het logo is al jaar en dag hetzelfde. Of toch niet?

1990
2010
2016

Laat je corporate identity meeveranderen

Juist door je continu aan te passen behoud je de kracht van wat je hebt opgebouwd; Nationale Nederlanden is hier een mooi voorbeeld van. Wij van Pixel Creation zien echter vaak dat bedrijven te veel waarde hechten aan de huisstijl uit een ver verleden. Wij krijgen vaak te horen: ‘een moderne website prima; maar van mijn logo blijf je af’. Toch is dit per definitie niet hoe het werkt; de wereld verandert, je bedrijf verandert en jijzelf verandert. Het is daarom aan te bevelen om je corporate identity mee te laten veranderen. Kijk nog maar eens naar het logo van Nationale Nederlanden; duidelijk herkenbaar maar toch weer helemaal bij-de-tijd.

Waarom een corporate identity?

Het uitwerken van een corporate identity voor jouw bedrijf zorgt ervoor dat je voor langere periode gebruik maakt van een eenduidig en onderscheidend bedrijfsprofiel. De corporate identity zorgt ervoor dat je het imago rondom jouw bedrijf of organisatie positief beïnvloedt. Voor jezelf en voor je team ligt duidelijk vast wie verantwoordelijk is voor de communicatie en wat de tone-of-voice daarbij is. Je doelgroep herkent in alles dat het om jouw bedrijf gaat. Dat geeft stabiliteit en een solide basis voor alle online marketinguitingen. Voor zowel het uitwerken van je corporate identity als het vernieuwen van je corporate identity kun je terecht bij onze branding specialisten. Hier binnenkort eens over doorpraten?

Logo / huisstijl laten ontwerpen

Wil jij een nieuw logo of een nieuwe huisstijl laten ontwerpen? Laat onze creatieve vormgevers dan met je meedenken!

Neem contact op

Blog Webdesign, webdevelopment en heel veel meer!

Logo / huisstijl laten ontwerpen

Wil jij een nieuw logo of een nieuwe huisstijl laten ontwerpen? Laat onze creatieve vormgevers dan met je meedenken!

Neem contact op
1
Ga naar de inhoud