Franchise formule website
Waar moet je op letten als je een website of webruimte aangeboden krijgt van bijvoorbeeld de franchisegever?
Gratis website?
We zien het regelmatig; de groothandel biedt aan haar klanten een ‘gratis’ website aan. Of het HR-systeem biedt je een gratis werkenbij-website aan. Maar bestaat dat wel? Een gratis website?
Meeliften op naamsbekendheid?
Ook als je je aansluit bij een franchiseketen kan het zijn dat de franchisegever je een ‘gratis’ website aanbiedt. Je betaalt de franchisegever namelijk zodat je kunt meeliften op de naamsbekendheid van de keten? Dus daar krijg je borden, vlaggen, drukwerk en een ‘gratis’ website voor terug! Ons advies: wees daar voorzichtig mee!
Valkuilen van de formule website
Het klinkt zo heel aantrekkelijk: een formule die jou een gratis website aanbiedt, maar denk goed na voordat je ‘ja’ zegt. Je kunt ineens met lege handen komen te staan.
Als je tijd of budget beperkt is, klinkt het als een heel mooi aanbod om te werken met een gratis website van een franchise keten of ander soort formule. Maar realiseer je wel dat je hiermee ook alle data van jouw klanten deelt. En je geeft een stukje onafhankelijkheid van jouw bedrijf op. Hoe dat zit? Dat lees je hieronder.
Data in eigen beheer houden
Kies je ervoor om de website van de formule te gebruiken, dan kies je er ook voor om alle waardevolle informatie over jouw klanten, zoals contactgegevens en aankoopgeschiedenis in beheer te geven bij deze formule. Zij kunnen jouw klanten ook gaan benaderen. Natuurlijk maak je daar afspraken over, maar wat gebeurt er als je besluit om niet meer samen te werken? Zonder deze opgebouwde data is het lastiger om met je klanten te communiceren en je relaties te onderhouden. Wij pleiten ervoor dat jij jouw eigen data volledig in eigen beheer houdt!
Belang van domeinautoriteit
Een domeinautoriteit is van grote invloed op hoe goed jouw website scoort in zoekmachines zoals Google. Met een hoge domeinautoriteit kunnen potentiële klanten jou online gemakkelijker vinden. De domeinautoriteit kun je organisch opbouwen. Je houdt je website actueel en zorgt voor voldoende traffic naar je website bijvoorbeeld door het maken van een linkbuildingplan. Het is hard werken, maar dat wordt zeker beloond!
Ga je voor een website van een groothandel of een franchiseformule en je besluit op een bepaald moment dat jullie niet meer samen willen werken, dan verlies je de domeinautoriteit die je opgebouwd hebt. Je bent ineens niet meer online zichtbaar met jouw bedrijf. En je kunt opnieuw aan de slag met het ontwikkelen van een nieuwe website en het opbouwen van domeinautoriteit.
De regie houden
Wordt je benaderd door een inkoopvereniging, een groothandel, een tussenhandelaar, een franchisegever, een recruiter? Krijg je het aanbod dat zij gratis webruimte ter beschikking stellen voor jouw eigen website? Denk drie keer na voordat je hierop in gaat. Houd zelf de touwtjes in handen en bewaak je eigen online vindbaarheid en domeinautoriteit.