Het waarom en hoe van redirects
Redirecten?

Het waarom en hoe van redirects

Een redirect, ook wel bekend als doorverwijzing, is een essentieel instrument voor het bijwerken en organiseren van je website. Redirects zijn de sleutel tot behoud van het verkeer op je website.

Waarom redirecten?

Redirects verwijzen de bezoekers van een oude URL naar een nieuwe URL, waardoor je website soepel blijft draaien en je SEO-prestaties behouden blijven. Er zijn verschillende redenen waarom je wil dat de bezoeker naar een andere url gaat dan waar de Google vermelding naartoe leidt. Redenen zijn bijvoorbeed:

  • Je hebt een nieuwe pagina aangemaakt over hetzelfde onderwerp en je hebt liever dat bezoekers deze nieuwe pagina lezen;
  • Je website is vernieuwd of aangepast en daarbij zijn links gewijzigd. De oude link was bijvoorbeeld pixelcreation.nl/webdesign/ en de nieuwe link is pixelcreation.nl/diensten/webdesign;
  • Je gebruikt (bijvoorbeeld in een gedrukte flyer) een korte link omdat de lange link niet te doen is. De links is bijvoorbeeld pixelcreation.nl/diensten/grafische-producten-en-diensten. In het drukwerk vermeldt je: pixelcreation.nl/grafisch/

Daarnaast kan een redirect handig zijn voor SEO-optimalisatie, het samenvoegen van websites of gewoonweg het verwijderen van een pagina. Het doel is om ervoor te zorgen dat bezoekers en zoekmachines niet op een foutpagina belanden.

De twee meest gebruikte soorten redirects zijn de 301 redirect voor permanente wijzigingen en de 302 redirect voor tijdelijke wijzigingen. Met een 301 redirect wordt de bezoeker permanent doorverwezen naar de nieuwe pagina, inclusief overdracht van SEO-waarde. Een 302 redirect wordt vaak gebruikt voor tijdelijke wijzigingen, zoals het onbereikbaar maken van een tijdelijk uitverkocht product op een webwinkel.

Hoe redirecten?

Let er bij livegang van een verneuwde website op dat je tijdig een lijst maakt met links van de huidige (oude) website. Vervolgens check je vóór livegang welke pagina’s een andere url hebben gekregen en welke pagina’s helemaal niet meer terugkomen op je nieuwe website. In de WordPress van de nieuwe installeren wij een redirect plug-in. Deze plug-in zorgt ervoor dat het verkeer wordt geredirect (omgeleid), of eigenlijk doorgepusht, van de oude url naar de nieuwe url. De lijst met redirects moet je wel zelf ingeven in deze plug-in. Dus steeds: ‘oude link’ en vervolgens ‘nieuwe link’. Een voorbeeld: /webdesign/ naar /diensten/webdesign.

Uitgangspunt moet zijn dat de bezoekers die via zoekmachines op zoek zijn naar jullie producten of diensten snel bij de juiste pagina uitkomen. Wij hebben veel ervaring met het instellen van de redirects. Mocht je hier vragen over hebben dan helpen we je graag op weg.

Schrijf je direct in voor onze nieuwsbrief

Ieder kwartaal een overzicht van alle tips, ideeën en ontwikkelingen. Zo blijf je werken aan je website, handig toch?

Inschrijven

Blog Webdesign, webdevelopment en heel veel meer!

Schrijf je direct in voor onze nieuwsbrief

Ieder kwartaal een overzicht van alle tips, ideeën en ontwikkelingen. Zo blijf je werken aan je website, handig toch?

Inschrijven
1