Persona’s
Persona's

Persona’s

Onze klanten kennen we het liefst persoonlijk. Omdat dit bij marketingacties niet altijd mogelijk is werken we met persona’s. Wel zo effectief!

IJkpersonen

Om een goed beeld te krijgen van hoe de mensen in jouw doelgroep zijn en hoe ze reageren werkt onze marketing met persona’s. Een persona is een fictief persoon. Zie het als een ‘ijkpersoon’.

Doelgroep targeten

Werken met persona’s doen we niet standaard. Maar voor grotere opdrachten willen we onze online marketingdiensten zo effectief mogelijk uitvoeren en dan ontkomen we niet aan het werken met persona’s. We onderscheiden drie verschillende soorten persona’s; ideale klant persona, kandidaat persona en gebruikersgroep persona.

Ideale klant persona

Al je voor jezelf een beeld wil krijgen van wie jouw ideale klant is dan maken we een buyer persona. Deze persoon is fan van jouw bedrijf en koopt jouw producten als eerste. Maar hoe herken je zo’n ideale klant? Een buyer persona geeft je een beeld van wie nu jouw ideale klant is. Het dwingt je om erover na te denken wat voor type personen je graag als klant wilt hebben; de promotiecampagnes van je bedrijf kun je effectief maken doordat je vooraf al precies weet op welke doelgroep je je gaat richten en hoe je deze het beste kunt bereiken. Buyer persona’s noemen wij dus ideale klant persona’s.

Kandidaat persona

Hoe ziet de ideale kandidaat eruit voor de job? Ook bij werving en selectie kun je een persona samenstellen. Zo krijg je voor jezelf een beeld naar wie je eigenlijk op zoek bent. Deze werkwijze wordt vaak toegepast maar het moet wel bij je passen om zo te denken en te werken. Als je zo flexibel bent dat je de taken op de persoon kunt aanpassen dan heeft het niet zoveel zin om een kandidaat persona uit te werken. Toch willen de meeste werkgevers al vooraf een beeld van welk persoon ‘fits to the job’; in dat geval werken wij een kandidaat persona uit.

Gebruikersgroep persona

Als je tot de ontdekking komt dat jouw product of dienst voornamelijk wordt afgenomen door enkele duidelijk te specficeren doelgroepen dan kan het je helpen om hiervan persona’s te maken.

Doelgroep onderzoek

Om een persona te maken kun je via deskresearch al veel te weten komen. Wij gebruiken dan bijvoorbeeld bronnen als Facebook, LinkedIn en Google Analtyics. Je krijgt een nog beter beeld als je naast deskresearch contact opneemt met je doelgroep. Vraag waarom ze voor jou kiezen en wat dit voor ze betekent. Als dit voor verschillende mensen gelijk is dan heb je een persona te pakken en hiermee kun je gericht op zoek gaan naar meer van deze mensen, zodat je snel raak schiet!

Persona’s uitwerken

Het uitwerken van persona’s is niet super veel werk. Het is ook geen vaag gebeuren, zoals vaak gedacht wordt als je hier nog niet eerder mee te maken hebt gehad. Persona’s zijn een eenvoudig en doeltreffend hulpmiddel waarmee je voor jezelf snel een goed beeld krijgt welke mensen passen bij jouw product of dienst. Wij werken graag enkele persona’s voor je uit zodat jij je marketing campagnes efficiënt kunt inrichten.

Marketing campagnes afstemmen op de doelgroepen

Als je gebruik maakt van persona’s kun je de ’tone of voice’ van je campagne gemakkelijker aanpassen aan je doelgroep. Notarissen en advocaten spreek je nu eenmaal anders aan dan hoveniers of technici. Ook kunnen we bij LinkedIn campages bijvoorbeeld bepaalde leeftijdsgroepen uitsluiten of juist bepaalde functies aanvinken. Zo stem je de campagne af op je doelgroep en daarbij check je steeds of alle instellingen wel passen bij de persona’s die hebt vastgesteld.

Meer resultaat uit jouw website?

Wil jij meer resultaat uit jouw website? We helpen je graag met het realiseren van meer traffic en leads. Van een nieuwe website tot en met het schrijven van teksten en uitrollen van campagnes! Full-service.

Contact

Blog Webdesign, webdevelopment en heel veel meer!

Meer resultaat uit jouw website?

Wil jij meer resultaat uit jouw website? We helpen je graag met het realiseren van meer traffic en leads. Van een nieuwe website tot en met het schrijven van teksten en uitrollen van campagnes! Full-service.

Contact
1