UTM-tagging: meten is weten!
UTM-tagging

UTM-tagging: meten is weten!

Voor de vindbaarheid van jouw website is het belangrijk om links naar jouw site te posten. Dit kan op andere websites, op social media of in een nieuwsbrief. Deze links kun je extra info meegeven door middel van UTM-tags, die terug te vinden zijn in je Google Analytics account.

Hoe werken UTM-tags?

Stel dat je, om extra bezoekers te trekken, een advertentie hebt aangemaakt op Facebook, via Facebook Ads. Hoe herken je dan in Google Analytics welke bezoekers vanaf deze advertentie komen? Belangrijke informatie, want zo kun je bepalen of je Facebook advertentie wel het beoogde resultaat oplevert.

Waar staat UTM voor?

UTM staat voor Urchin Tracking Module. Eigenlijk zou het Google Analytics Tracking Module moeten heten maar lang geleden heeft Google dit systeem gekocht van Urchin. Urchin is dus in dit geval geen zee-egel maar de naam van het bedrijf dat door Google is overgenomen. Na de overname werd het bekend als Google Analytics.

Wanneer UTM-tags gebruiken?

UTM tags zijn een belangrijk hulpmiddel als je wilt weten waar je bezoekers vandaan komen. Dit komt onder andere van pas in de volgende situaties:

  • tracken welke bezoekers via je Facebook advertentie op je site komen
  • testen welke Google Ads campagne het beste draait
  • weten hoe succesvol je digitale nieuwsbrief is, en welke artikelen het meest

Extra informatie in je URL

Hoe werkt het? Achter de link in je social media post voeg je een korte code toe. Je kunt kiezen uit acht verschillende UTM tags. Als iemand bijvoorbeeld in je Facebook post op zo’n link klikt komt deze persoon gewoon op de pagina van je website terecht. Maar doordat Google Analytics de link kan zien krijg je extra informatie over deze bezoeker.

De 8 UTM tags

Google Analytics 3/Universal Analytics (UA) kent vijf verschillende UTM-tags of parameters. Google Analytics 4 (GA4) kent er drie extra, wat het totaal op acht brengt.

Welke UTM-tags zijn er?

Er zijn 5 UTM-tags, dit zijn ze:

  • UTM Medium (utm_medium) – vanaf welk medium (e-mail, socials of referral) komt de bezoeker op jouw website? Ook offline verkeer is te meten door ‘offline’ toe te voegen.
  • UTM Source (utm_source) – wat was de bron; dus welk social media kanaal
  • UTM Campaign (utm_campaign) – hiermee kun je specifieke gedragskenmerken koppelen aan bepaalde campagnes
  • UTM Term (utm_term) – hiermee kun je extra informatie toevoegen binnen een campagne, zo kun je heel specifiek bepaalde gebruikers terugvinden in je Google Analytics statistieken
  • UTM content (utm_content) – deze UTM-tag wordt wat minder vaak gebruikt. Je kunt hiermee A/B testen meten, dus traceren waar het meest op geklikt wordt.

Maar genereer je een UTM-tag?

Hiervoor gebruiken we de Google Analytics URL-builder. Deze tool genereert UTM tags voor  Google Analytics 4 (GA4). Log in met je Google account en vul de nodige gegevens in via de pagina van Google Analytics URL-builder . Zo genereer je de UTM tag. Plak de UTM tag achter de URL van de pagina en je kunt direct de bezoekersaantallen meten in Google Analytics.

Interessant?

Als je precies wil weten wat het effect is van je marketingcampagne dan kun je niet om het gebruik van UTM-tags heen. Het is een gemakkelijk te implementeren tool die je veel inzage geeft in de herkomst van de bezoekers op je website. Een goed marketing instrument dus wat wij graag voor je inzetten zodat jouw marketingcampagnges het succes boeken wat ze verdienen.

Schrijf je direct in voor onze nieuwsbrief

Ieder kwartaal een overzicht van alle tips, ideeën en ontwikkelingen. Zo blijf je werken aan je website, handig toch?

Inschrijven

Blog Webdesign, webdevelopment en heel veel meer!

Schrijf je direct in voor onze nieuwsbrief

Ieder kwartaal een overzicht van alle tips, ideeën en ontwikkelingen. Zo blijf je werken aan je website, handig toch?

Inschrijven
1