Website lanceren? Hoe dan?
Website lanceren?

Website lanceren? Hoe dan?

Natuurlijk wil je jouw nieuw geboren kindje aan de hele wereld showen. En wij horen het vaak; ‘Kan de launch precies om 09.00? Dan kan ik de aftrap vieren in onze business meeting!’ Ja, wij begrijpen dat je er trots op bent dat de nieuwe website live staat maar een launch?

Wat komt er allemaal bij kijken om een website live te zetten? Het principe is niet heel ingewikkeld. Aan het domein hangen zogenaamde ‘DNS-instellingen’. DNS-instellingen bepalen hoe het internet verkeer geleid wordt rondom jouw domein. Zogenaamde A-records zorgen ervoor dat bezoekers jouw website zien als ze jouw domein ingeven als url in je browser. Zodra wij het A-record wijzigen staat je nieuwe site live, in principe.

Waarom ‘in principe’? Omdat het niet in een split-second geregeld is. Internet knooppunten over de hele wereld checken met grote regelmaat de DNS-instellingen van jouw domein, maar dat kan tijd kosten. Als alle DNS-records goed staan kan het nog wel uren duren voordat iedereen jouw nieuwe website kan bezoeken. Ook de locale instellingen van de ICT-infrastructuur van het bedrijf of de instellingen van de browser van de individuele gebruiker spelen een rol.

En dan moet jouw nieuwe website nog vindbaar worden in de zoekmachines zoals Google. Google is in feite de mega-bibliotheek van het internet. Google vult de databases van deze bibliotheek door met een robot het internet af te speuren en te beoordelen op relevantie.

Dit indexeren is een complex gebeuren. Als je site wel bekend is bij Google maar niet alle pagina’s geindexeerd zijn krijg je veel minder bezoekers op je site dan je zou wensen.

Check het zelf

Door Google geindexeerde pagina’s krijgen een Google advertentie. Dit is een mooie term maar dit gaat dus over een gewone Google-vermelding. Je kunt heel eenvoudig checken hoeveel pagina’s door Google geindexeerd zijn door in je brouwser site:jouwdomein.nl in te geven. Voor jouwdomein.nl moet je dan natuurlijk de url van je eigen website intoetsen. Het aantal geindexeerde pagina’s wordt boven de zoekresultaten weergegeven. Als je dit vervolgens vergelijkt met het aantal pagina’s en artikelen die in het CMS zijn aangemaakt dan weet je hoe goed jouw website geindexeerd is.

Google volgt linkjes

De robot van Google speurt het internet af door links op andere pagina’s te volgen. Staat jouw website nog maar net online en zijn er op het internet geen verwijzingen te vinden naar jouw pagina’s? Dan zal jouw site nog niet gein

Wat komt er allemaal bij kijken om een website live te zetten? Het principe is niet heel ingewikkeld. Aan het domein hangen zogenaamde ‘DNS-instellingen’. DNS-instellingen bepalen hoe het internet verkeer geleid wordt rondom jouw domein. Zogenaamde A-records zorgen ervoor dat bezoekers jouw website zien als ze jouw domein ingeven als url in je browser. Zodra wij het A-record wijzigen staat je nieuwe site live, in principe.

Waarom ‘in principe’? Omdat het niet in een split-second geregeld is. Internet knooppunten over de hele wereld checken met grote regelmaat de DNS-instellingen van jouw domein, maar dat kan tijd kosten. Als alle DNS-records goed staan kan het nog wel uren duren voordat iedereen jouw nieuwe website kan bezoeken. Ook de locale instellingen van de ICT-infrastructuur van het bedrijf of de instellingen van de browser van de individuele gebruiker spelen een rol.

En dan moet jouw nieuwe website nog vindbaar worden in de zoekmachines zoals Google. Google is in feite de mega-bibliotheek van het internet. Google vult de databases van deze bibliotheek door met een robot het internet af te speuren en te beoordelen op relevantie.

Dit indexeren is een complex gebeuren. Als je site wel bekend is bij Google maar niet alle pagina’s geindexeerd zijn krijg je veel minder bezoekers op je site dan je zou wensen.

Check het zelf

Door Google geindexeerde pagina’s krijgen een Google advertentie. Dit is een mooie term maar dit gaat dus over een gewone Google-vermelding. Je kunt heel eenvoudig checken hoeveel pagina’s door Google geindexeerd zijn door in je brouwser site:jouwdomein.nl in te geven. Voor jouwdomein.nl moet je dan natuurlijk de url van je eigen website intoetsen. Het aantal geindexeerde pagina’s wordt boven de zoekresultaten weergegeven. Als je dit vervolgens vergelijkt met het aantal pagina’s en artikelen die in het CMS zijn aangemaakt dan weet je hoe goed jouw website geindexeerd is.

Google volgt linkjes

De robot van Google speurt het internet af door links op andere pagina’s te volgen. Staat jouw website nog maar net online en zijn er op het internet geen verwijzingen te vinden naar jouw pagina’s? Dan zal jouw site nog niet geindexeerd zijn. Het duurt dus even voordat je website vindbaar is voor bezoekers, maar we kunnen er wat aan doen om het indexeren te voorspoedigen!

Basis SEO instellen

Als wij een website bouwen en opleveren dan stellen wij een aantal zaken in die we de ‘basis SEO’ noemen. We koppelen verschillende Google diensten aan jouw website. Meestal zijn dit in elk geval Google TagManager, Google Analictis en Google SearchConsole. Met die laatste, Google SearchConsole gaan we aan de slag om jouw site sneller te laten indexeren. Dat doen we door bijvoorbeeld de structuur van de website door te geven door een sitemap te uploaden. Google leest deze sitemap en dat helpt bij het sneller indexeren van de onderliggende pagina’s. In het dashboard van Google SearchConsole kunnen we van elke pagina de status zien.

Wel online maar nog niet openbaar

Pixel Creation bouwt de website vrijwel altijd vanaf het eerste begin al online op. Eerst werken we op een subdomein van pixdev.nl. Dit wordt dan bijvoorbeeld: jouwwebsite.pixdev.nl. Deze link staat op niet indexeren dus het zou wel heel bizar zijn als iemand deze url precies zo in de browser invult. Zodra het kan en je daar toestemming voor geeft koppelen we je domein aan het hostingpakket zodat je site direct benaderbaar is. Pas als jij vindt dat je site gevonden mag worden zetten we indexeren aan. Mocht je dan toch nog even uit de lucht willen dan gebruiken we een zogenaamde ‘maintenance mode plug-in’. Dan komt er een pagina voor je website te hangen zodat niemand er vanaf buitenaf bij kan.

Wel geïndexeerd maar nog niet vindbaar

Als uit het dashboard van Google SearchConsole blijkt dat je pagina’s geindexeerd zijn dan kan je site helaas nog steeds niet vindbaar zijn. Hoe kan dat en wat is eraan te doen?

De belangrijkste vraag is of jouw content wel interessant genoeg is. De content van je website moet zich eerst nog bewijzen. Gaat de tekst van een bepaald artikel wel specifiek over een bepaald onderwerp? Is de informatie wel uniek? Zijn de feiten betrouwbaar? Een prominente positie moet zich verdienen. Dat geldt voor jouw nieuwe website in het geheel maar ook voor elke individuele pagina afzonderlijk.

Linkbuilding

Zowel interne- als externe links zorgen ervoor dat je website beter vindbaar wordt. Ook links vanuit social media tellen mee! Heb je al meerdere websites of heb je toegang tot meerderer social media kanalen? Zet linkjes naar de verschillende pagina’s van je nieuwe website en je zal zien dat deze pagina’s snel beter vindbaar worden. Zo kun je bij een YouTube filmpje een link in de toegevoegde tekst plaatsen en op LinkedIn en Facebook kun je direct links delen. Al bovengenoemde aspecten zijn van belang rondom het lanceren van je website. Als dit allemaal is gedaan is het tijd om de SEO verder te optimaliseren. Hierover meer in een volgend blog!

Schrijf je direct in voor onze nieuwsbrief

Ieder kwartaal een overzicht van alle tips, ideeën en ontwikkelingen. Zo blijf je werken aan je website, handig toch?

Inschrijven

Blog Webdesign, webdevelopment en heel veel meer!

Schrijf je direct in voor onze nieuwsbrief

Ieder kwartaal een overzicht van alle tips, ideeën en ontwikkelingen. Zo blijf je werken aan je website, handig toch?

Inschrijven
1