In 10 stappen een nieuw bedrijf starten
Vliegende start

In 10 stappen een nieuw bedrijf starten

Onze online marketeers adviseren je graag zodat jij een vliegende start maakt met jouw bedrijf; lees ons ‘stappenplan bedrijf starten’.

Foto: gouden mensen op het gebouw van de Kamer van Koophandel in Arnhem (kunstenaressen Carolina Agelink en Germa Huijbers, 1998).

Stappenplan bedrijf starten

Centraal in de online marketing van je nieuwe bedrijf staan bedrijfsnaam, domeinnaam, e-mail inrichting en natuurlijk je nieuwe website. Op welk moment ga je dan eigenlijk naar de Kamer van Koophandel? Wij geven je graag antwoord op deze vraag. Veel ondernemers komen er namelijk pas ná hun inschrijving bij de Kamer van Koophandel achter dat hun beoogd domein door een ander is geclaimd. Niet handig dus; wat wat begin je nog zonder een goed domein? Wel handig: Je nieuwe bedrijf pas inschrijven bij de Kamer van Koophandel nadat je domein is geclaimd en je bedrijfsnaam is bepaald. Wij adviseren de volgende stappen voor een vliegende start!

Stap 1: Bedrijfsplan

Jouw idee uitwerken in een plan; makkelijker gezegd dan gedaan. Op de website van de Kamer van Koophandel vind je heel wat informatie over welke plannen belangrijk zijn; de basis is altijd je bedrijfsplan (of ondernemingsplan).  In het bedrijfsplan vertel je over jezelf, je ambities, je sterkten en je zwakten. Je legt uit wat je plannen zijn en hoe je deze zo goed mogelijk ten uitvoer kunt brengen.

Stap 2: Marketingplan

Het marketingplan is meestal onderdeel van het bedrijfsplan. Je omschrijft je doelgroep(en) en hoe je die kan bereiken. Welke middelen zet je in? Website, Google Ads, drukwerk en sign of social media kanalen? Je onderzoekt de markt waarop het bedrijf actief is en je bepaalt een strategie om jouw doelgroep zo effectief mogelijk te bereiken. Doel is om zo veel mogelijk te verkopen tegen een zo goed mogelijke prijs.

Stap 3: Financieel plan

Allemaal niet verplicht maar handig voor jezelf en soms vereist door de bank. De plannen die je schrijft forceren je om jouw idee uit te werken tot een potentieel succesvol verdienmodel. Ook moet je uitzoeken welke rechtsvorm het meest geschikt is en welke risico’s je loopt.

Stap 4: Concurrentieanalyse

Ook iets om je druk over te maken; wie doet al wat jij wilt gaan doen? Als je hetzelfde doet als alle anderen, wat voeg je dan toe? Naast dat je een scan maakt van de concurrerende bedrijven bepaal je wat jou positie is en hoe je je gaat handhaven in de markt.

Stap 5: Domein vastleggen

Plannen klaar en concurrentieanalyse rond? Tijd om je domein te bepalen en vast te leggen! Kies een domein uit de vrij beschikbare domeinen of start een onderhandeling met de huidige eigenaar van het gewenste domein. Vragen staat vrij dus je weet het maar nooit! Pas als het domein in je bezit is weet je zeker dat je straks een website kunt laten bouwen die vindbaar wordt op de naam van jouw nieuwe bedrijf.

 Stap 6: Bedrijfsnaam bepalen

Een bedrijfsnaam moet direct zoveel mogelijk duidelijk maken wie je bent en welke producten of diensten je aanbiedt. Een bedrijfsnaam moet kort en duidelijk zijn. Een bedrijfsnaam moet goed uit te spreken zijn, in elk geval in je afzetgebied. Een bedrijfsnaam moet niet tegen de regels in gaan. En je moet uitkijken met woorden die ook een andere betekenis kunnen hebben of al in gebruik zijn door een ander bedrijf. Kortom, het is nog niet zo makkelijk om een goede naam te kiezen. Wij vinden in elk geval dat je bedrijfsnaam moet aansluiten bij het gekozen domein. Ben je een aanbieder van financieringen? Het domein mogelijk.nl is te koop. De naam Mogelijk is een mooie naam voor een dergelijk bedrijf. Duidelijk, positief, niet te lang.

Stap 7: Inschrijven Kamer van Koophandel

Natuurlijk is dit een belangrijk moment: naar de Kamer van Koophandel om je nieuwe bedrijf in te schrijven. Nu is het officieel: je hebt een eigen bedrijf! Wij adviseren je om pas naar de Kamer van Koophandel te gaan als je de volgende documenten hebt uitgewerkt:

  • Bedrijfsplan
  • Marketingplan
  • Financieel plan
  • Concurrentieanalyse

Natuurlijk ligt je domeinnaam al veilig vast op jouw naam. Je bedrijfsnaam is uniek en aansprekend voor de doelgroep. Je bent ervan overtuigd dat je ondernemer bent voor de belastingdienst en je weet hoe je de sales gaat oppakken. Kortom; je inschrijving bij de Kamer van Koophandel is zeker een nieuw begin maar het is ook de afronding van een intensieve periode van voorbereidingen op de start van je bedrijf.

Stap 8: Software licenties aanschaffen en e-mail instellen

Nu je bedrijf bestaat kun je in naam van je bedrijf software licenties aanschaffen. Denk bijvoorbeeld aan Microsoft365 inclusief Outlook. Pixel Creation is reseller van Microsoft; wij kunnen de gewenste mailadressen voor je instellen en via ons kun je alle benodigde software in abonnementsvorm afnemen. Naast Microsoft365 adviseren wij je over aan te schaffen software voor boekhouding (MoneyBird), betaalproviders (Mollie) of e-mail nieuwsbrieven (MailCamp).

Stap 9: Nieuwe website laten bouwen

Je website staat centraal in de online marketing van je bedrijf. Doe hier dan ook geen concessies in. Als het enigszins mogelijk is kies er dan voor om een maatwerk website te laten ontwikkelen. Als de website klaar is stellen we de basis SEO in zodat je goed gevonden kan worden op de door jou te leveren producten of diensten.

Stap 10: Social media kanalen inrichten

Het is handig om dit als laatste te doen. Plaats vooral berichten op je eigen website en deel deze op de socials. Zo krijg je al snel verkeer naar je website toe en dat is nodig om voldoende ranking in de zoekmachines op te bouwen. Daarnaast is het goed om weloverwogen keuzes te maken. Via welk kanaal denk je je doelgroep het beste te bereiken? Wij richten de social media kanalen graag voor je in maar uiteindelijk moet je hier wel zelf mee aan de slag gaan.

De volgende stap maken

Wij helpen bedrijven en goede doelen stichtingen op weg naar online succes. Door het verhogen van het aantal bezoekers, leads of sales. Ook een volgende stap maken?

Wil jij online groeien?

Blog Webdesign, webdevelopment en heel veel meer!

De volgende stap maken

Wij helpen bedrijven en goede doelen stichtingen op weg naar online succes. Door het verhogen van het aantal bezoekers, leads of sales. Ook een volgende stap maken?

Wil jij online groeien?
1